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Digital/Material Workshop

Student assistants:

3D Druck: Helene Kummer, helene.kummer@hfbk-hamburg.de
Laserschneidanlage: Nick Guse, nick.guse@hfbk-hamburg.de

Tutorials for Unity, created by David Huss

Current Opening Hours

Room K50 is open regularly for short questions (time required less than 10 min): Mon - Fri 10:00 - 13:00 and 14:00 - 17:00. Longer project meetings as well as working in the workshop are only possible after appointment. A maximum of 4 persons, including teaching staff, are permitted to stay in the K50 workshop.

Hygiene concept, status: may 2020

Hygienekonzept der Werkstatt Digitales/Material

Die junge multimaterielle Werkstatt ‚Digitales/Material‘ befasst sich produktiv mit digitalen Fertigungsprozessen und allgemein mit der Schnittstelle zwischen Digitalem und Material. Sie erweitert das Angebot für die Studierenden um Fertigungsmöglichkeiten, die mit vielen Bereichen der schon lange bestehenden Werkstätten eng verwoben sind und erfreut sich eines erfolgreichen Austausches mit den anderen Werkstätten. Unsere Geräte und unser Know-how ist vielseitig einsetzbar.

Hier nur wenige, kurz erläuterte Beispiele von erfolgreich betreuten Projekten der Studierenden:

- Mit der Laserschneidanlage wurden Druckstöcke und Buchcover hergestellt, Stoffe für Näharbeiten geschnitten und Radierungen vorbereitet, Holzschablonen für Malerei gefertigt

- Mit dem 3D-Drucker wurden Modelle aus der 3D/CAD-Werkstatt gedruckt sowie Gussformteile für die Kunststoffwerkstatt, mechanische Bauteile von interaktiven Installationen, Möbelmodelle und Teile von Skulpturen

- Mit der CNC-Fräse wurden skulpturale Elemente ebenso wie Teile von Möbelkunstwerken gefräst, die in der Holzwerkstatt weiterverarbeitet wurden

- Mit dem 3D-Drucker für keramische Materialien wurden Gefäße und andere Objekte gedruckt, die in der Keramikwerkstatt glasiert und gebrannt wurden

Im April 2017 wurde Johannes Klever mit der Konzeptualisierung und dem Aufbau der Werkstatt beauftragt. Nach einer Bedarfsanalyse mit Hilfe einer Umfrage wurde voller Elan mit der Ausstattung und der Erarbeitung von Workflows begonnen, sodass aktuell von einer 90 prozentigen Fertigstellung des Aufbaus der neuen Werkstatt gesprochen werden kann. Im Rahmen des ‚Hamburg Open Science Projektes‘, das die Digitalisierung von Forschungsobjekten/Kunstwerken vorsieht, wurden Oliver Leo und Fabian Hesse eingestellt, die dieser Aufgabe mittels 3D-Scan gerecht werden.

Studiengruppe Prof. Dr. Anja Steidinger, Was animiert uns?, 2021, Mediathek der HFBK Hamburg, Filmstill

Unlearning: Wartenau Assemblies

The art education professors Nora Sternfeld and Anja Steidinger initiated the format "Wartenau Assemblies". It oscillates between art, education, research and activism. Complementing this open space for action, there is now a dedicated website that accompanies the discourses, conversations and events.

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Public Information Day 2021

How do I become an art student? How does the application process work? Can I also study to become a teacher at the HFBK? These and other questions about studying art were answered by professors, students and staff at the HFBK during the Public Information Day on February 13, 2021. In addition, there will be an appointment specifically for English-speaking prospective students on February 23 at 2 pm.

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

photo: Tim Albrecht

Art defies Corona: Graduate Show 2020

With a two-month delay, the Graduate Show took place this year on the 19 and 20 September. More than 140 students showed their artistic graduation projects, from painting to sound installation.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?