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3 Notizen zu: Nominees, Kunsthaus Hamburg

1 Es kreucht und fleucht im Kunsthaus, in der aktuellen Nominees-Ausstellung für das Hamburger Arbeitsstipendium. Viele kleine Hunde sitzen da etwa gleich am Anfang auf Magdalena Los' blauem Filz-Sockel. Hunde streunen auch in Goscha Steinhauers Filmarbeit herum oder blicken rätselhaft von Tanja Nis-Hansens Bildern. Monsterwesen bevölkern die Arbeit von Rosanna Graf. Und aufgeplustert, am Fensterbrett präsentieren Gerrit Frohne-Brinkmanns Elektro-Papageien ihr exotisch-buntes Federkleid, während sie schnatternd die Szenerie beobachten.

2 Manifestiert sich hier der "Animal Turn"? Die Hinwendung zum Tier, die Untersuchung der komplexen Beziehungen zwischen dem Menschen und den Tieren, wie er etwa vor kurzem im Hamburger Bahnhof, in der Ausstellung "How to talk with birds, trees, fish, shells, snakes, bulls and lions" thematisiert wurde? Sehen wir in der Nominiertenausstellung das Darwinsche "Survival of the Fittest" - Ein Überlebenskampf, wie in der Natur? Können wir nicht wie Los' Hunde, friedlich miteinander spielen?

3 Nicht nur auf Künstlerseite aber scheinen Tier-Metaphern passend. Gerade Frohne-Brinkmanns um Aufmerksamkeit heischende Papageien scheinen nämlich verkappte Stellvertreter für das anwesende Eröffnungs-Publikum zu sein. Fast ein bisschen zu einfach, diese Interpretation? Kann sein. Aber trotzdem kann man froh sein, dass man im Eröffnungslärm vom gefiederten Spiegelbild nicht sein eigenes Kunst-Gebrabbel zurückgeschleudert bekommt.

Nominees, Kunsthaus Hamburg, bis 6.1.2019

https://rhizome.hfbk.net/p/146050


Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Annual Exhibition 2020 at the HFBK

The HFBK’s traditional annual exhibition („Jahresausstellung“) opens in February every year. For three days the students – from first-years to post-graduates – present a broad spectrum of their current work and projects from all the different departments. All classrooms, studios and halls in the building are used. Interested visitors are cordially invited to gain an impression of the art currently being created at the HFBK.

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?