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Kurze Jugend, lange Jugend

Ich habe tatsächlich eine Wohnung bekommen. Ganz ohne Schummeln: echter Name, echte Einkünfte, keine Bürgschaft, keine Untermietvertäge. Das ist so ein richtiges Erwachsenenachievment – legitime Vertragspartner_in zu sein. Meine Freunde, mit denen ich zur Schule gegangen bin, hatten das alle schon mit Anfang 20 erreicht. In der Schule waren wir die Hardcore-Kids, sind zusammen auf Konzerte gefahren, haben im Skatepark abgehangen. Ihre schnelle Metamorphose zu Erwachsenen, die Berufe haben und Familien gründen, hab ich ihnen lange Übel genommen – die waren früher doch Punks. Heute glaube ich, dass diese Subkultur, vor allem ihre Ausprägung als Hardcoremusik, eigentlich nur eine große Vorbereitung auf das Leben in der bürgerlichen Kleinfamilie ist. Loyalität, Freundschaft, Echtheit, das sind die großen Werte mit denen da rumgeworfen wird. Da ist kein Platz für Ambivalenzen. Und ich war sauer. Jetzt, im Nachhinein, glaube ich, dass uns auch die Klassenunterschiede entzweit haben. Es ist schon interessant, die Berufe der Eltern meiner Freunde, die schnell „erwachsen“ wurden, mit denen jener Eltern zu vergleichen, deren Kinder lange „Jugendliche“ bleiben konnten. Und da ergibt sich relativ schnell: Die Eltern meiner, früh unserer gemeinsamen Jugend entwachsenen, Freunde sind technische Zeichner_innen, Krankenpfleger_innen, Polizist_innen, Kosmetiker_innen, Verwaltungsangestellte, Schweißermeister_innen, Einzelhändler_innen für Unterhaltungstechnik. Der Freund von früher, mit dem ich noch am meisten zu tun habe, eben weil wir uns dieselbe Unsicherheit den Verpflichtungen des kapitalistischen Lebens und seiner Ausprägung in der Kleinfamilie gegenüber teilen, ist Sohn zweier Ärzt_innen. Die Familien der Anderen hatten jetzt nicht unbedingt weniger Geld als wir, aber es herrschte ein anderes Verständnis von Lebenspriorisierung. „Irgendwas“ studieren konnten die meisten nicht. Da wurde stärker darauf geachtet, ob aus dem Studium ein Beruf resultiert, von dem man leben kann. Also waren Geisteswissenschaften und Kunst meist nicht in der engeren Auswahl. Und so kam es auch: Allen geht es gut, sie sind inzwischen selbst Schweißermeister_in, Erzieher_in oder zeichnen Schalttafeln für Durchlauferhitzer. Sie haben Ressorts zu leiten, Abteilungen zu teamen, stehen allgemein in der Verantwortung. Ich bin trotzdem kein Fan der Eigentums- und Familienidee, und ich weiß auch, dass das Eine nicht automatisch aus dem Anderen resultiert. Ich kann aber unsere gegenläufigen Lebensentwürfe nun ein bisschen besser verstehen, bzw. verstehe ich jetzt, dass die spezifische Sicherheit des Beamtentums meiner Eltern, die mir gefühlt ein Leben in zornigem und jugendlich-nervigem Besserwissen ermöglicht und übergestülpt hat, bei den anderen vielleicht gar nie eine so große Möglichkeit war. Und jetzt, wenn wir uns nicht mehr sehen zwischen den Weihnachtstagen, weil wir uns so wenig teilen, dann weiß ich: Uns haben eben auch die Klassenunterschiede entzweit.

Annette Wehrmann, photography from the series Blumensprengungen, 1991-95; photo: Ort des Gegen e.V., VG-Bild Kunst Bonn

Annette Wehrmann, photography from the series Blumensprengungen, 1991-95; photo: Ort des Gegen e.V., VG-Bild Kunst Bonn

Conference: Counter-Monuments and Para-Monuments.

The international conference at HFBK Hamburg on December 2-4, 2021 – jointly conceived by Nora Sternfeld and Michaela Melián –, is dedicated to the history of artistic counter-monuments and forms of protest, discusses aesthetics of memory and historical manifestations in public space, and asks about para-monuments for the present.

23 Fragen des Institutional Questionaire, grafisch umgesetzt von Ran Altamirano auf den Türgläsern der HFBK Hamburg zur Jahresausstellung 2021; photo: Charlotte Spiegelfeld

23 Fragen des Institutional Questionaire, grafisch umgesetzt von Ran Altamirano auf den Türgläsern der HFBK Hamburg zur Jahresausstellung 2021; photo: Charlotte Spiegelfeld

Diversity

Who speaks? Who paints which motif? Who is shown, who is not? Questions of identity politics play an important role in art and thus also at the HFBK Hamburg. In the current issue, the university's own Lerchenfeld magazine highlights university structures as well as student initiatives that deal with diversity and identity.

Grafik: Tim Ballaschke

Grafik: Tim Ballaschke

Start of semester

After three semesters of hybrid teaching under pandemic conditions, we are finally about to start another semester of presence. We welcome all new students and teachers at the HFBK Hamburg and cordially invite you to the opening of the academic year 2020/21, which this year will be accompanied by a guest lecture by ruangrupa.

Graphic design: Sam Kim, picture in the background: Sofia Mascate, photo: Marie-Theres Böhmker

Graphic design: Sam Kim, picture in the background: Sofia Mascate, photo: Marie-Theres Böhmker

Graduate Show 2021: All Good Things Come to an End

From September 24 to 26, the more than 150 Bachelor's and Master's graduates of the class of 2020/21 will present their final projects as part of the Graduate Show at the HFBK Hamburg. We would like to thank all visitors and participants.

photo: Klaus Frahm

photo: Klaus Frahm

Summer Break

The HFBK Hamburg is in the lecture-free period, many students and teachers are on summer vacation, art institutions have summer break. This is a good opportunity to read and see a variety of things:

ASA Open Studio 2019, Karolinenstraße 2a, Haus 5; photo: Matthew Muir

ASA Open Studio 2019, Karolinenstraße 2a, Haus 5; photo: Matthew Muir

Live und in Farbe: die ASA Open Studios im Juni 2021

Since 2010, the HFBK has organised the international exchange programme Art School Alliance. It enables HFBK students to spend a semester abroad at renowned partner universities and, vice versa, invites international art students to the HFBK. At the end of their stay in Hamburg, the students exhibit their work in the Open Studios in Karolinenstraße, which are now open again to the art-interested public.

Studiengruppe Prof. Dr. Anja Steidinger, Was animiert uns?, 2021, Mediathek der HFBK Hamburg, Filmstill

Studiengruppe Prof. Dr. Anja Steidinger, Was animiert uns?, 2021, Mediathek der HFBK Hamburg, Filmstill

Unlearning: Wartenau Assemblies

The art education professors Nora Sternfeld and Anja Steidinger initiated the format "Wartenau Assemblies". It oscillates between art, education, research and activism. Complementing this open space for action, there is now a dedicated website that accompanies the discourses, conversations and events.

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

Ausstellungsansicht "Schule der Folgenlosigkeit. Übungen für ein anderes Leben" im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; photo: Maximilian Schwarzmann

School of No Consequences

Everyone is talking about consequences: The consequences of climate change, the Corona pandemic or digitalization. Friedrich von Borries (professor of design theory), on the other hand, is dedicated to consequence-free design. In “School of No Consequences. Exercises for a New Life” at the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, he links collection objects with a "self-learning room" set up especially for the exhibition in such a way that a new perspective on "sustainability" emerges and supposedly universally valid ideas of a "proper life" are questioned.

Annual Exhibition 2021 at the HFBK

Annual exhibition a bit different: From February 12- 14, 2021 students at the Hamburg University of Fine Arts, together with their professors, had developed a variety of presentations on different communication channels. The formats ranged from streamed live performances to video programs, radio broadcasts, a telephone hotline, online conferences, and a web store for editions. In addition, isolated interventions could be discovered in the outdoor space of the HFBK and in the city.

Public Information Day 2021

How do I become an art student? How does the application process work? Can I also study to become a teacher at the HFBK? These and other questions about studying art were answered by professors, students and staff at the HFBK during the Public Information Day on February 13, 2021. In addition, there will be an appointment specifically for English-speaking prospective students on February 23 at 2 pm.

Katja Pilipenko

Katja Pilipenko

Semestereröffnung und Hiscox-Preisverleihung 2020

On the evening of November 4, the HFBK celebrated the opening of the academic year 2020/21 as well as the awarding of the Hiscox Art Prize in a livestream - offline with enough distance and yet together online.

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Exhibition Transparencies with works by Elena Crijnen, Annika Faescke, Svenja Frank, Francis Kussatz, Anne Meerpohl, Elisa Nessler, Julia Nordholz, Florentine Pahl, Cristina Rüesch, Janka Schubert, Wiebke Schwarzhans, Rosa Thiemer, Lea van Hall. Organized by Prof. Verena Issel and Fabian Hesse; photo: Screenshot

Teaching Art Online at the HFBK

How the university brings together its artistic interdisciplinary study structure with digital formats and their possibilities.

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

Alltagsrealität oder Klischee?; photo: Tim Albrecht

HFBK Graduate Survey

Studying art - and what comes next? The clichéd images stand their ground: Those who have studied art either become taxi drivers, work in a bar or marry rich. But only very few people could really live from art – especially in times of global crises. The HFBK Hamburg wanted to know more about this and commissioned the Faculty of Economics and Social Sciences at the University of Hamburg to conduct a broad-based survey of its graduates from the last 15 years.

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

Ausstellung Social Design, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Teilansicht; photo: MKG Hamburg

How political is Social Design?

Social Design, as its own claim is often formulated, wants to address social grievances and ideally change them. Therefore, it sees itself as critical of society – and at the same time optimizes the existing. So what is the political dimension of Social Design – is it a motor for change or does it contribute to stabilizing and normalizing existing injustices?