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Promotionsvorhaben John Stroud

Working Title: Terry Fox and the Turn of Experience

Supervisor: Prof. Dr. Michaela Ott

Remarkable for their quotidian means and specific phenomenological considerations of sound, the process-based methodologies of American artist Terry Fox (1943 - 2008) actively maintained an informed skepticism regarding the then-prevalent historiographic “image” of the concept (popularized as “Conceptual”) in favor of a complex working-out of the nature of Duration. Intuitively corresponding with Deleuzian distinctions of the heterogenesis of Art and Philosophy, Fox lucidly moved beyond considerations of the performative artist-body (wherein Duration was often theatrically or negatively applied) to invoke a revitalization of the object as the bearer of a durational syntax within installation, text based artworks, collaboration, and acoustic performance that not only served as a rejection of the then-fashionable negative-dialectical considerations of the “Art Object” but sought to create (via presenting the “reproduction of experience”) a “sensation of concepts.”

Fox’s select responses to his peers, to literature, and to Art history, when extant, are deeply embedded in his own works and offer opportunities to discuss far-reaching theoretical Contemporary Art issues such as the management of the erasure of difference that accompanies mass production, the mythologizing of trauma as it pertains to identity, to an ecology of sound and images, and perhaps most notably, the much exaggerated extinction of an Avant Garde that currently resides in the technics of our everyday.

It is the intent of this study to explore a host of philosophical concepts as they relate to Fox’s specific artworks and artist’s writings wherein Fox prefigures the emergence of a potential art that can fulfill the promise of Deleuze’s Philosophy of Difference.

Vita:
John Stroud is an Media Artist and Educator currently residing in Ashland, Oregon.

Contact:
stroudjp@icloud.com


Digitale Lehre an der HFBK

Wie die Hochschule die Besonderheiten der künstlerischen Lehre mit den Möglichkeiten des Digitalen verbindet.

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Jahresausstellung 2020 an der HFBK Hamburg

Zur Jahresausstellung der HFBK Hamburg präsentieren rund 800 Studierende drei Tage lang ein breites Spektrum künstlerischer Arbeiten: von Film und Fotografie über Performance, Skulptur und Malerei bis hin zu Raum- und Soundinstallationen sowie Designentwürfen. Besucherinnen und Besucher sind herzlich eingeladen, sich ein Bild von den aktuellen Produktionen der Hochschule.

Wie politisch ist Social Design?

Social Design, so der oft formulierte eigene Anspruch, will gesellschaftliche Missstände thematisieren und im Idealfall verändern. Deshalb versteht es sich als gesellschaftskritisch – und optimiert gleichzeitig das Bestehende. Was also ist die politische Dimension von Social Design – ist es Motor zur Veränderung oder trägt es zur Stabilisierung und Normalisierung bestehender Ungerechtigkeiten bei?